Hot och trakasserier på internet, man kan kalla det för den nya tidens mängdbrott. Den gamla typen av mängdbrott som till exempel lägenhetsinbrott finns kvar men får numera sällskap av en uppsjö virtuella brott. Id-kapningar och identitetsstölder är visserligen omfattande problem men hot och kränkningar på internet är den brottstyp som verkligen exploderat de senaste åren. Ett företag som borde veta är säkerhetsföretaget mySafety som på daglig basis sysslar med dessa frågor. Polis och myndigheter står handfallna och uppklarningsprocenten på dessa brottstyper är försvinnande låg.
MySafety kräver nu kraftiga åtgärder och vill se stora förändringar både hos publicister och från juridiskt håll. MySafety handskas dagligen med internets baksida då man bland annat erbjuder skydd mot id-kapningar och försäkringar mot hot och trakasserier online. Men även mySafety inser att det inte går att försäkra sig ur problemet och vill därför se förändringar på flera punkter.
MySafety menar att den välbehövliga samhällsdebatten har förflyttat sig till mindre nogräknade sidor där hatet flödar fritt. Enligt mySafety borde större tidningar aktivt moderera kommentarsfälten och låta både artikelförfattare och redaktörer aktivt delta i debatten. Självklart ska människor också debattera under sina riktiga namn för att förhindra anonym smutskastning. Läs gärna mer om mySafetys åsikter på deras Facebook-sida.
Låg kunskapsnivå hos förtroendevalda
Kunskapsnivån hos förtroendevalda verkar låg när det kommer till den digitala verklighet där både mySafety och deras kunder verkar. De försäkringar mySafety erbjuder tillhandahåller ett gott skydd för den enskilde individen men ofta är skadan redan skedd.
Varje dag läser vi i tidningar och ser på nyheterna hur näthatet växer. Speciellt utsatta är kvinnor, invandrare och andra minoritetsgrupper. Det finns exempel där unga drivits till självmord på grund av extrema nättrakasserier. Starka motkrafter är därför viktigare än någonsin.
Detta är anledningen till att Europarådet årligen genomför sin No Hate Speech Movement-kampanj. I Sverige är det Statens medieråd som står för det praktiska genomförandet av denna kampanj. Men för att en kampanj skall vara framgångsrik skadar det inte om den är förankrad och utförs med stöd av det privata näringslivet. Det är här försäkringsbolaget mySafety kommer in i bilden.
Tidigare har nyhetssajten Nyheter24 lyft fram kampanjen men i år anslöt sig även försäkringsbolaget mySafety. Tillsammans har de två företagen lyft fram kampanjen via diverse mediekanaler men framförallt genom hashtaggen #mernätkärlek. Den 4 november utsågs till ”No Hate-dagen” och samlade Sverige mot näthatet. Satsningen kulminerade i utdelandet av det nyinstiftade priset ”Årets nätängel”, ett pris som delas ut av mySafety och Nyheter24 i samarbete. Av de fem nominerade gick priset till Fanna Ndow Norrby. ”då hon på ett starkt och framstående vis belyser hur det är att tillhöra en utsatt och ofta hårt ansatt grupp…”.
För försäkringsbolaget mySafety har ett tryggt internet alltid varit en central fråga. Därför var det ett naturligt steg för företaget att stödja en så viktig kampanj. I en kommentar till tidningen Resumé säger mySafetys vd Carl Johan Thorsell hur glada företaget är att delta i kampanjen och ”sätta fokus på alla dem som jobbar aktivt för att minska hat och hot på nätet”. Följ gärna mySafetys kamp för ett mer kärleksfullt internet via deras twitter @MySafetyAB
Medierna måste börja ta ansvar
Enligt mySafety är det fram för allt två åtgärder som borde bilda grunden till ett bredare åtgärdsprogram från både myndigheter och näringslivet. Den första åtgärden handlar om det publicistiska ansvaret. De stora dags- och kvällstidningarna har alltid bildat fundamentet i den svenska samhällsdebatten. MySafety påpekar att när de stora tidningarna började läggas ut online hade nästan samtliga kommentarsfält till sina olika artiklar. Detta gav plötsligt gemene man en möjlighet att delta i samhällsdebatten på ett sätt som tidigare varit omöjligt då debatten begränsades av tidningarnas fysiska format. Glädjen blev dock kortvarig då kommentarsfälten svämmade över av påhopp och kommentarer med rasistiska och sexistiska undertoner. Snart började kommentarsfälten försvinna och debatten flyttade till mindre nogräknade sidor.
Ett stort misstag enligt mySafety. Istället för att ta sitt publicistiska ansvar hjälpte istället tidningarna till att tysta det som i många fall var ett utmärkt sätt för allmänheten att delta i samhällsdebatten. MySafety tycker att det är dags för en förändring. De stora tidningarna borde öppna upp sina kommentarsfält och se till att aktivt moderera dem. Inga anonyma inlägg och nolltolerans mot hot och påhopp. Självklar anser mySafety att det ska få vara ett högt tak i debatten men aldrig på bekostnad av någon annans säkerhet. MySafety ser gärna att artikelförfattare och redaktörer engagerar läsarna i kommentarsfälten, det skulle leda till en mer sansad debatt.
Vi lever i en uppkopplad tidsålder vilket på många sätt förenklar vår vardag och har gjort världen mindre. Men allting har en baksida och på internet frodas även brottsligheten. Säkerhetsföretaget mySafety erbjuder en rad tjänster för att göra livet online säkrare, till exempel skydd mot identitetsstöld och skydd mot nättrakasserier.
Antalet ID-stölder ökar
Ett problem som drabbar hundratusentals människor i vårt avlånga land är den explosionsartade ökningen av identitetsstölder som rapporteras i en ny undersökning som säkerhetsföretaget mySafety beställt av Sifo. MySafety erbjuder ett flertal tjänster för att göra vår digitala livsstil säkrare och aldrig tidigare har behovet varit så stort. Att media på senare tid fokuserat på problemet med id-kapningar är glädjande tycker mySafety men företaget ville bilda sig en egen uppfattning om den egentliga omfattningen av denna typ av brottslighet. Att få sina privata personuppgifter stulna, till exempel via brevlådan, är illa nog men den brottslighet som nästan alltid följer därefter är något ingen ska behöva genomlida. En spärrtjänst från mySafety kan effektivt förhindra denna typ av brottslighet men långt ifrån alla svenskar skyddar sig på detta sätt.
Trots de nedslående siffrorna verkar mySafetys kunskapsspridande arbete nå fram till mottagarna. Trots ökningen av ID-stölder är det få svenskar som inte känner till begreppet. Enbart tre procent ställer sig helt oförstående till begreppet och mer än tre fjärdedelar har god kunskap om vad det innebär. Innan myndigheterna får rätsida på problemet kan det vara en god idé att införskaffa till exempel ett ID-skydd i kombination med DigitalSkydd från mySafety. Det erbjuder ett fullgott skydd mot i stort sett alla former av ID-stölder. Andra saker som kan vara värt att tänka på är att sätta ett lås på brevlådan och vara noggrann med att inte dela med sig av personuppgifter online.
MySafety hoppas nu att trenden med ett ökande antal ID-stölder skall sjunka på sikt. På internet är person- och bankuppgifter en ren handelsvara bland kriminella. Företag som mySafety behövs allt mer när frågan om säkerhet på internet blir allt viktigare.
Resultat från SIFO
Så vad visade då Sifos undersökning? MySafetys och Sifos undersökning bestod av 4201 intervjuer av svenskar i åldrarna 16-74 år och et var knappast upplyftande läsning som mySafety fick ta del av. Bara det senaste året har 955 000 svenskar antingen drabbats själva eller känt någon som drabbats av en id-kapning. Detta är en ökning med 16 procent jämfört med år 2014 och det är ju illa nog. Men om man tittar närmre på åldersgruppen 16-29 år är ökningen häpnadsväckande 40 procent. Enligt mySafety beror detta antagligen på ungdomars surfvanor i kombination med att dem är sämre på att skydda sina personuppgifter. Ungdomar surfar helt enkelt mer än äldre och hamnar också lättare i situationer där man lättare kan bli av med till exempel sin plånbok.
En id-kapning är ingen trevlig upplevelse, det kan många av mySafetys kunder vittna om. Förutom de ekonomiska förluster som brukar följa en id-kapning är det också en personlig kränkning. En främling har dina mest personliga uppgifter. MySafetys erfarenhet inom området gör att dem ofta kan hjälpa sina kunder genom allt det pappersarbete och den snåriga byråkrati som brottsoffret måste handskas med för att få rätsida på problemet. MySafety erbjuder också stödpersoner, en tjänst som uppskattas av många kunder.
Ett skydd från mySafety hjälper alltså till på många olika sätt. Först och främst kan mySafetys spärrtjänst se till att det stannar vid en id-kapning och tjuven aldrig får någon användning av dina uppgifter. Om uppgifterna ändå hinner användas kan mySafety hjälpa till med ekonomiskt bistånd, hjälp med administration, juridisk hjälp och psykologiskt stöd. På detta sätt är mySafetys tjänster antagligen de mest heltäckande på marknaden. Och mySafetys tjänster behövs, enligt undersökningen oroar sig 30 procent av svenskarna över att bli utsatta för en id-kapning och tyvärr finns det nog fog för oron. Läs gärna mer om mySafetys olika tjänster på deras hemsida och mysafetygroup.com.